Charlie is in de afgelopen vier jaar uitgegroeid van een eenvoudige blog naar een volwaardig journalistiek medium, dat online en in print verschijnt. Dat was niet gemakkelijk in een tijd waarin alle kranten en magazines het moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden. Journalistiek maken is echter niet gratis. Achter elk artikel schuilt een team van journalisten, eindredacteurs, fotografen, webdesigners en andere medewerkers.
Bovendien zit het beleid onafhankelijke online media niet mee. Zij krijgen geen structurele steun van de overheid, terwijl de grote mediahuizen een vrijstelling van btw krijgen. En waar alle grote kranten en magazines quasi gratis verzonden worden, dankzij een distributiesteun via bpost, betaalt Charlie meer dan 4 euro per verzonden printnummer.
Toch slaagde Charlie erin om een nieuw mediamerk uit de grond te stampen, dat geliefd is bij lezers en een groot bereik heeft. Redacteurs Wim Slabbinck, Dalilla Hermans en comédienne Soe Nsuki vonden via Charlie hun weg naar het grote publiek. Dalilla Hermans: “Charlie is een kweekvijver van divers talent en mag daarom niet verdwijnen. Ik hoop dan ook dat mensen massaal zullen steunen.”
Charlie is een waardevolle stem geworden in het Vlaamse medialandschap, die belangrijke topics op de maatschappelijke agenda zet, zoals straatintimidatie, racisme, body image, duurzaamheid, vrouwelijk talent en ondernemerschap.
Charlie wil 100.000 euro ophalen om het magazine veilig te stellen. Hoofdredactrice Jozefien Daelemans: “We hopen dat al wie Charlie een warm hart toedraagt, ons een helpende hand toesteekt zodat we weer brandstof hebben om onze toekomst verder uit te werken.”
Steunen kan via www.charliemag.be/fundraiser
Wie een groter bedrag wil geven, of een samenwerking wil aangaan, kan terecht op www.charliemag.be/fundraiser-xl